Kuidas muuta vee joomine meeldivaks harjumuseks?

Iga muutus sillutab teed uutele muutustele – seda tasub endale meelde tuletada, kui muidu tundub, et oma kallile kehale regulaarselt puhta joogivee pakkumiseks on vaja head põhjendust. Koosneb ju meie keha suures osas veest ja piisava koguse ning optimaalse koostisega vedeliku tarbimise vajalikkust on seega tervise seisukohalt raske ülehinnata.

Kui regulaarne vee joomine ei ole sinu jaoks veel igapäevaseks mõnusaks harjumuseks kujunenud, siis siit leiad nippe, kuidas vee joomisest harjumus tekitada ja seda ka nautida.

Kui palju korraga?

Rusikareegel võiks olla, et alustad ja lõpetad oma päeva suure klaasitäie veega ning jood ühe klaasitäie ka iga söögikorra vahel. Kui sööd kolm korda päevas, jood nii kokku 5 klaasitäit vett. See teebki kokku umbes 1–1,5 liitrit.

Joo vett tihti ja väikeste lonksudena. Nii on kehal vee omastamine kõige sujuvam.

Kas juua söögi ajal?

Lühidalt vastates võiks enne sööki jätta 30 minutit ja pärast sööki umbes tunni vahet, enne kui taas vett joome. See on vajalik selleks, et me ei lahjendaks liigselt seedenõret, mille ülesanne on toidumassiga segunedes seda parima seeduvuse tagamiseks lagundada. Samas, juues pool tundi enne sööki klaasikese vett, aitame kehal söömiseks paremini ette valmistada. Hammaste tervisele mõeldes on hea võtta pärast sööki väike lonks puhast vett ka suu loputamiseks, kuid siis on soovitatav piirduda tõepoolest vaid paari lonksuga. Kui toit on olnud soolane või tunned janu, siis ei ole loomulikult vaja tunni möödumist oodata, vaid ikka keha vajadusi järgida.

Mis temperatuuril vett juua?

Kehale on kõige parem, kui joogivesi on juba kehatemperatuuril. Sellist vett juues peab keha kõige vähem vaeva nägema, et vett omastada. Pidev külmade ja jääga jookide joomine soodustab rasvapolstri lisandumist, sest aeglustab seedetegevust ning lisaks anname sellega kehale signaali, et keskkond on külm, ja see paneb keha varusid koguma.

Kanna alati veepudelit kaasas

Kui sul on juba hommikust alates veepudel kõikjal saatjaks kaasas, siis on seda ka mugavam kasutada. Mõõda 1–1,5 liitrit kohe hommikul välja, siis on kergem märgata, kui palju päevas jood. Töölaua taga vala vesi alati klaasi valmis kohe, kui eelmise ära oled joonud – nii on järgmist klaasi lihtsam haarata.

Andu tehnika võimalustele

Neile, kes armastavad äppe, on loodud kümneid abivahendeid, mis veetarbimist meelde tuletavad ja seda analüüsivad. Kasuta märksõna water reminder või drink reminder ja vali oma lemmik.

Maitsesta joogivesi

Kui oled päevase vee kenasti pudelisse valmis mõõtnud, aga tahaksid joogi nautimiseks midagi sinna lisada, siis proovi midagi järgmisest nimekirjast.

  • Maitseürdid – piparmünt, estragon, basiilik, rosmariin, tüümian. Kõik need imelised ürdid rikastavad vett põneva maitsevarjundiga. Leia oma lemmik!
  • Cayenne’i pipar koos mee ja sidruniga – see kooslus annab veele juba maitsestatud joogi staatuse ning maitseb suurepäraselt. Ära ainult meega liialda, sest vastasel korral võid päeva peale kokku saada arvestatava koguse lisasuhkrut.
  • Nii värsked kui ka külmutatud marjad ja muud viljad lisavad lõbusalt värvi ja särtsu ning neid on vee seest mõnus krõmpsutada.
  • Sidrun ja teised tsitruselised – eelista kindlasti mahevilja, sest jätad need pikalt vette ligunema.
  • Levinud soovitus on juua hommikul kohe pärast ärkamist klaas puhast joogivett. Idamaade targad lisavad siia veel soovituse, et vesi võiks olla keedetud. Lisandiks sobib hommikusele veeklaasile õunaäädikas või sidrunimahl.
  • Ingver on eriti mõnus täiendus veele just talvisel perioodil, kuna tekitab kehasse mõnusa soojatunde.
  • Värske kurk on paljude lemmiklisand, mis väärib kindlasti proovimist.
  • Terake Himaalaja roosat või musta soola.
  • Tšiiaseemned – kui tahad, et vett juues oleks ka midagi närida, siis võid liitri vee kohta lisada näiteks 1 supilusikatäie tšiiaseemneid. Seistes need paisuvad ja nii saad vee, mida närida.

 

Autor: Kätrin Karu-Lavits, toitumisnõustaja/toidutehnoloog

tagasi vee maagia lehele

haage-logo-footer